7 zásadních chyb, kterými si oči huntujete. Vyhněte se jim a udržte si zdravý zrak | Oční Terapie
7 zásadních chyb, kterýma si oči huntujete

Kdo nechce dobře vidět? Všichni chtějí. V mládí pro to nemusíte nic dělat, a tak si na dobrý zrak bez brýlí zvyknete a považujete to za samozřejmost. Postupem času zjistíte, že to až tak samozřejmé není. 

Jak můžete o své oči pečovat? Možná budete překvapeni jak jednoduché to je.

Pokud nechcete v pozdějším věku mžourat na svět zpoza tlustého skla mohutných brýlí, mám pro vás 7 tipů, jak si udržet zdravý zrak. 

1. Vlasy pryč od očí

Pramínky, které máte před očima, zhoršují kvalitu vidění. Navíc, když vás píchne konec vlasu do oka, oko je podrážděné a po čase si již ani neuvědomíte, že vám to vadí. Oko je pak podrážděné pořád a slábne. Oční lékař vám řekne, že vlasy nepatří před oči, jenže to už je pozdě. Již vám stanovil diagnózu. Je lepší kapka prevence, než vybírat moderní tvar obrouček u korekční pomůcky.

 

2. Četba v posteli? Ano, ale ne „na ležáka“

Čtení v posteli v ležící pozici není zdravé. Když už čtete v posteli, čtěte vsedě, nebo polosedě a dejte si záležet na dobrém osvětlení. Žádné čtení pod peřinou u baterky! Čtení vleže (na břiše i na zádech) unavuje oči a oslabuje schopnost zaostřování. Vede k nepřirozenému zaostřování hlavně kvůli jiné pozici a špatné ose mezi očima a knížkou.

 

3. Vyhýbejte se čtení v autě

Nikdy nečtěte za jízdy v autě, autobuse nebo trolejbuse. Vyhněte se čtení i v letadle, pokud zrovna neletí naprosto klidně. Nejlepší je mít knihu, tablet, mobil nebo čtečku rovnoběžně s plochou tváře. V těchto dopravních prostředcích je zdravější poslouchat audioknihy a nechat oči odpočívat. Můžete číst ve vlaku nebo tramvaji, protože na kolejích je jiný druh otřesů, který očím tolik nevadí. Ovšem i tak jsou na cestování nejlepší audioknihy.

 

4. Udržujte si správnou vzdálenost očí od knihy

Normální vzdálenost knihy od očí je 30–40 cm. Cokoliv blíž nebo dál indikuje oční vadu.

 

5. Máte unavené oči? Dejte si pauzu

Když máte unavené oči, přestaňte s činností, která vám je unavila. Udělejte si přestávku a proveďte alespoň relaxační cvičení nebo kompenzační cvičení. Když koukáte dlouho na blízko, dívejte se chvilku do dálky, když do dálky, dívejte se chvilku na blízko. Řidiči si udělají pauzu na pročtení novin nebo knížky. Počítačoví maniaci se budou dívat z okna nebo si dají krátkou a intenzivní procházku venku v parku a budou se dívat hodně do dálky.

 

6. Nedostatečné či příliš ostré světlo? Nečtěte!

Když nemáte dobré osvětlení, nečtěte. Nedostatečné osvětlení způsobuje únavu očí a pak cítíte napětí nebo bolest. Nečtěte proti slunci, na ostrém slunci, nebo tam, kde svítí prudké světlo. Velmi to namáhá oči.

 

7. Nastavte si správně monitor

Opravdu je důležité mít pracovní prostor, židli, počítač a stůl ve správné výšce. Pokud jste v práci často unavení, ověřte si, zda příčina neleží právě zde. 

Monitor umístěte do vzdálenosti 40–70 cm od očí. Horní okraj obrazovky by měl být v úrovni očí. Když je výš, způsobuje nezdravé napnutí svalstva krku a tím vzniká napětí, které může způsobit špatné prokrvení hlavy, migrény a únavu očí. Poloha monitoru nesmí ovlivňovat pozici těla. Když je monitor nesprávně umístěný, způsobuje námahu a nepohodlí až bolest v oblasti krční a bederní páteře. Vzhledem k tomu, že řešíme vidění, je opravdu důležité mít uvolněnou oblast krční páteře a šíjové svalstvo.

 

Chcete mít zrak jako rys? Věnujte se oční terapii

Výše určené rady jsou pouze podpůrné tipy na získání zdravých zrakových návyků, ale správné prostředí pro oči není zárukou jejich dlouholetému fungování na nejvyšší možné úrovni. K udržení si vidění ostrého jako rys i v pozdějším věku je nezbytné cvičit a cíleně o své oči pečovat. Chcete zasvětit do tajemství dobrého zraku v jakémkoli věku? Objednejte se na on-line kurz Oční terapieProvedu vás celým kurzem a naučím vás komplexně pečovat o vaše oči. Uvidíte, že lépe uvidíte.