Pro zdravé oči na celý život

Máte povolání, kde trávíte mnoho hodin za počítačem? Nespustíte z něj zrak i víc než 6 hodin denně? Chraňte si oči!

Je mnoho vědeckých důkazů, že antioxidační živiny nacházející se v mnoha rostlinných potravinách včetně mrkve, ale i v rajčatech, paprice, brokolici, špenátu, ve vaječném žloutku a také v rybích olejích, jsou účinné při prevenci problémů se zrakem.

Výživa sítnice je objasněna

Několik výzkumných studií Harvardské univerzity potvrdilo, že antioxidanty, hlavně vitaminy A, C a E, spolu s karotenoidy a luteinem, které se nacházejí v potravinách v infografice nebo výš zmíněných, pomáhají předcházet zrakovým poruchám nebo oddálit začátek některých forem slepoty ve vyšším věku.

Více o tom naleznete v článku a infografice o výživě.

 

Rizikové faktory

Oční lékaři upozorňují, že ve vztahu ke zmíněným onemocněním oka existuje několik rizikových faktorů, které negativně působí na přirozený obranný mechanismus oka:

  • nízký příjem antioxidantů 
  • rodinná predispozice k onemocnění očí
  • světlé oči (světlemodré, světle šedé)
  • dlouhodobá vyšší expozice různých druhů záření 
  • onemocnění srdečně-cévního systému
  • vysoký krevní tlak
  • když jste žena
  • věk nad 50 let
  • kouření 
  • alkohol 
  • obezita

Při přítomnosti byť jen 2 ze zmíněných rizikových faktorů výzkumníci doporučují příjem nejméně 12 mg luteinu denně. V případě, že potřebné množství nedokážete přijmout ve stravě, vyvažte tento nedostatek výživovým doplňkem - luteinem.

 

Mrkněte na video (je anglicky, ale můžete si zapnout české titulky)