4 tipy jak si zlepšit zrak a udržovat jej v dobré kondici

V případě, že máte slabší oči nebo se vám postupně zhoršuje zrak, mám pro vás dobrou zprávu. 

Nemusíte jen pasivně přijmout tento úděl a trpět únavou očí, smířit se s nošením brýlí, či podstupovat drahé laserové operace. 

Pravidelným dodržováním těchto 4 doporučení dokážete svůj zrak udržovat v dobré kondici.

1. Kvalitní Spánek

Spánek je ta nejdůležitější věc. Věnujte mu pozornost, pokud chcete zdravé oči a ostré vidění. Spánek oči regeneruje.

Všichni víme, že pro regeneraci nejen očí, ale celého těla potřebuje člověk přibližně 8 hodin kvalitního spánku. Pokud celý den pracujete s počítačem, vyzkoušejte si udělat 10 minut pauzu a to každou hodinu. Těch 10 minut zkuste cvičit kompenzační cvičení. Jednoduše když koukáte dlouhou dobu na monitor, koukejte nějakou dobu do dálky, ven z okna, na protější zeď, na nástěnku... Kamkoliv jen ne na další monitor.

 

2. Výživa a voda

Oči, stejně tak jako celé tělo, potřebují živiny pro dobré fungování. Vitamin A, C, E, zinek, měď a lutein. 

Studie ukazují, že jezením žlutých a zelených potravin ochráníte své oči před stárnutím. Potraviny bohaté na síru a lecitin, jako jsou česnek, cibule pomáhají u léčby a prevence zákalů oka. Borůvky a hrozny dělají výbornou prevenci při předcházení očním zánětům.

A to nejdůležitější: vyvarujte se dehydratace, voda je základ života.  Pijte denně alespoň 8 sklenic čisté vody. Osobně mi to moc nešlo dodržovat a hodně mi pomohla appka v mobilu, která mi pitný režim hlídá a je to lepší. 

Víc o tom naleznete v článku a infografice o výživě očí.

 

3. Cvičení očí

Je ho tolik, že kompletní seznam technik, kterých jsem sesbírala přes 126 kusů je v členské sekci. Vyberu pro vás to nejlepší, tak jak to učím na lekcích jógy:

Lifting zdarma

- protřete dlaně před srdcem a pak je horké položte na zavřená víčka. Netlačte, jen prociťte teplo z dlaní na víčkách a když jej necítíte dejte ruce dolů. Můžete opakovat tak často jak potřebujete. Můj učitel jógy tvrdí, že je to práve tato technika, která může za to, že jogíni mají málo vrásek kolem očí a když, tak jedině ty od smíchu.

Kroužení očima

-začněte pohledem dolů a pak udělejte očima 4-10x kruh na jednu stranu a pak na opačnou. Vždy začínáte pohledem dolu. Počet si vyberte podle pocitu v očích. Pokud cvičíte poprvé, stačí 4 na každou stranu. Pokud jste již ostřílený cvičitel svých očí, cvičte 10x.

Zaostření pohledu

- najděte si někde v dálce bod a střídejte pohled na bod v dálce s pohledem na bod blízko. Můžete vyzkoušet i variantu s hrotem tužky. Vezměte si do ruky tužku a zacilte na ni svůj pohled. Držte ji od sebe na délku paže a pomalu ji přibližujte k nosu a pak oddalujte. Opakujte toto cvičení 4-10 krát, platí totéž jako u kroužení očima. :)

Relaxace očí

- nejlépe odpolední šlofík. Ale často pomůže jen na pár minut zavřít oči a uvolnit je nejlépe jak umíte. Nebo dělejte tak často jak to jen jde lifting zdarma.

 

4. Prostředí a jeho neblahé vlivy

Pokud je to jen trochu možné vyhněte se těmto vlivům:

- chlorovaná voda v bazénech, noste ochranné brýle na oči

- čtení za špatného osvětlení, dbejte na správné osvětlení.

- infračervené světlo, očím neviditelné, ale stejně škodí, noste kvalitní sluneční brýle

- nemněte si oči rukama. Je to stejný zlozvyk jako škrábání :)