Oční Terapie - nejčastější příčiny slábnoucího zraku

Možná víte, že až 85% informací, které mozek zpracuje, přichází přes oči. Oči jsou hlavní branou informací o prostředí kolem nás. Kdykoliv slábnou, dostává se k nám méně kvalitních informací. Naučte se jak kompenzovat celodenní zírání do monitoru, poznejte co můžete udělat se špatným držením těla i jaký je vztah mezi psychikou a kvalitou vašeho zraku. Co dělat, abyste si sami nebránili vidět dobře. Poznejte 3 nejčastější příčiny slábnoucího zraku, odstraňte je a užívejte si. 

 

1. Jednostranné zatěžování očí

Když se pořád díváte na stejné místo. Třeba do monitoru nebo na silnici, či do grafů a učetnictví. Možná ani ne celý den, někdy bohatě stačí 8 až 10 hodin v práci. 

Naučte se jednostranné zatížení očí kompenzovat. 

Když se dlouho díváte na blízko, dívejte se do dálky. Z okna, někam do zeleně nebo si pověste na protější zeď pěkný obraz, svůj vision board, či mentální mapu a dívejte se v přestávkách tam. To vám pomůže a vaše oči budou méně unavené.

Když se dlouho díváte do dálky, dívejte se na blízko. Kompenzujte tím, že si budete číst. Dbejte na správnou vzdálenost očí od čteného textu a dobré osvětlení. 

 

2.  Nesprávné pohybové návyky

Když si budete číst odborné publikace o pohybových návycích dnešní civilizace, tak zjistíte, jak všichni láteří na špatné držení těla (a u toho pohodlně sedí rozvalení ve svých křeslech a pohupují se). Ano, mnoho lidí hodně a často sedí, také má málo pohybu a navíc sedí nesprávně.

Ze špatného sezení se bortí postoj těla, pak tělo vypadá jako těhotná opice. Jak poznáte, že špatně sedíte? Odpovězte si na jednoduché otázky:

  1. Máte rovná záda?
  2. Jsou vaše ramena uvolněná?
  3. Je deska pracovního stolu ve vhodné výšce?
  4. Jak je na tom vaše břišní svalstvo. Je pevné nebo by to mohlo být lepší?  
  5. Co vaše šíje? Bolívá vás za krkem?

Většina lidí, která v práci špatně sedí, má ztuhlou šíji. To je hlavní příčinou nedostatečného prokrvení hlavy a tedy malého přísunu živin do hlavy. Vše tam nahoře v mozkovně strádá a hladuje. Díky tomu, že ani nedýcháte správně, tak si i ten slabší přísun vzduchu ještě omezujete. Proto máte málo kyslíku i živin, které by jinak proudily v hojném množství a vyživovaly mozek, oči a vše co máte v hlavě. 

Jak z toho ven?

  1. Narovnejte se. Stáhněte ramena dolů a lehce je zatlačte dozadu. Tím dostanete lopatky k sobě a hrudní koš se lépe otevře. Voala! Díky zvýšenému přísunu kyslíku najednou tělo pookřeje. Pozor! Žádné zbytečné násilí do svalů, jen tak, jak je to pro tělo bezbolestné. 
  2. Cvičte. Nechce se vám? Tak se procházejte! Denně potřebujete ze sebe spláchnout pohybem tu strnulost pracovní pozice. Jinak předčasně zestárnete a již ve 30 budete mít šedivé vlasy a vrásky. No, milá vyhlídka to není. Proto trocha procházení na čerstvém vzduchu nebo cvičení s partou prima lidí za zdravý a mladistvý vzhled stojí.
  3. Tato problematika nesprávných pohybových návyků se ovšem netýká jen sezení. Týká se i postoje, chůze a toho jak používáme oči. Jak jsme naučili tělo odpočívat, uvolňovat se. Jak často používáme periferní vidění. Buďte o krok napřed.

 

3.  Psychika

Někteří lidé mají v životě situace, které nechtějí vidět. Pokud máte pocit, že nestíháte, nejspíš k nim patříte. Věci se kupí jedna na druhou a vy prostě víte, že nemáte šanci. Už se na to vůbec nemůžete dívat. Neuhrazené účty, dluhy, hypotéka. Špatné známky ve škole či nepříjemná osoba v práci. Rozchod s milovanou osobou, která ještě nesešla z očí ani z mysli. Různá trápení a bolístky, které vám otravují život.

Patří sem negativní vlastnosti, jež lépe vidíme na jiných, než na sobě. Možná jste rezignovali na nepořádek v dětském pokoji, nemáte sílu bojovat s větrnými mlýny... Nebo nechcete vidět holdování alkoholu, počítačovým hrám, či hazardu u svých nejbližších či dokonce u sebe, ale okolí na vás tlačí. Dá se tohle vůbec řešit? Když nevíme co s tím, často se stává, že unikneme, situaci rozostříme a mlžíme a mlžíme. :) 

Častým únikem je nedívat se, neřešit a nevidět. To vše může ovlivnit kvalitu vašeho vidění. "Tvé přání nevidět, je mým rozkazem" - pochopí vaše tělo a odpoví slábnutím zraku.

 

Pokud necháváte ve svém životě nedořešené věci, jste jako žák z tohoto příběhu: 

Žák se obrátil na svého učitele:

– Nikdy se nezlobíš, vždy máš dobrou náladu. Chci být také takový.

Učitel přikývl. Přikázal žákovi, aby si přinesl pytel a bramboru.

– Když se rozzlobíš a budeš cítit hněv, řekl učitel, vezmi bramboru a hoď ji do pytle.

– A to je všechno? – zeptal se žák.

– Téměř, odpověděl učitel. Musíš ten pytel neustále nosit s sebou. A pokaždé, když se rozzlobíš, hoď do pytle další bramboru.

Žák poslechl. Uplynul nějaký čas. Pytel se plnil bramborami a byl už dost těžký. Brambory, které dal do pytle na začátku, začaly hnít a pronikavě páchnout.

Žák šel za učitelem a řekl:

– Už to nemůžu dál táhnout. Pytel je moc těžký a jelikož se brambory zkazily, zápach obtěžuje široké okolí. Mohl bych místo tohoto dělat něco jiného?

Učitel mu odpověděl:

– Proč si stěžuješ? Vždyť to samé se děje s tebou. Jenom to není hned patrné. Tvé myšlenky přináší skutky, skutky se mění ve zvyky a zvyky v charakter, který má nevábné neřesti. Dostal si možnost nezaujatě celý tento proces pozorovat na nevinných bramborách. Pokaždé, když se ti bude zdát, že bys měl být dotčený, uražený, či naopak sám někoho pohněváš, zamysli se, jestli tu tíhu budeš chtít vláčit sebou. Máš to zapotřebí?

Vybrané z příběhů kurzu Oční Terapie

Jak si můžete pomoct?

Vždy když budete cítit, že chcete před něčím utéct, něco ztratit ze svého zorného pole, podívejte se do sebe. Prozkoumejte tajná zákoutí své duše a dejte jí prostor ukázat vám, kde je příčina toho, na co se vám špatně dívá. Možná na to budete potřebovat některé vychytralé techniky pro zlepšení zraku.